Majoritatea copiilor cu sindromul Down prezinta si manifesta anumite diferente psihologice si comportamentale care fac dificila evaluarea gradului si gravitatii acestui sindrom.
De aceea, ne-am gandit azi ca v-ar fi utile urmatoarele sfaturi care sa va ajute in a evalua si trata acest sindrom in cazul fiecarui copil:
1. Un control scazut al temperaturii– nu dezvolta sub niciun fel febra sau, dimpotriva, sunt hipotermici.
2. Un sistem imunitar slabit– infectii care, de obicei, pot cauza doar imbolnaviri minore, pot fi extrem de grave si daunatoare pentru copiii cu sindromul Down. Spre exemplu, o varicela poate reprezenta o sursa mare de alarmare sau cauza actiuni medicale complexe.
3. Copiii cu sindromul Down au un control scazut al SVR– raspunsul virologic sustinut- si se albesc foarte tare la schimbarile de temperatura sau pot suferi de septicemie, ceea ce face evaluarea si mai dificila.
4. Co-morbiditati comune, precum probleme cardiace, autism, maladia celiaca sau GORD- boala de reflux gastro-esofagian.
5. Leucemia este mult mai comuna si se poate manifesta intr-un mod atipic.
6. Intreaba ce este normal in functie de fiecare copil evaluat si tratat – evaluarea nivelurilor de vigilenta si atentie, de sensibilitate sau de ton poate fi dificila daca nu cunosti de la baza respectivul copil. De aceea, cel mai bine este sa pui cat mai multe si relevante intrebari celor care il stiu cel mai bine- parintii lui!
7. Orificii inguste, mucus consistent – copiii cu sindromul Down sufera de mai multe infectii ale urechilor si pieptului si, in mod general, produc mai mult mucus.
8. Explica si reasigura – copiii cu sindromul Down intampina deseori dificultati de procesare senzoariala si se pot ingrijora foarte usor la trairea unor senzatii noi. De aceea, unele instrumente de lucru, oricat ar parea de banale, pot fi infricosatoare pentru ei si este nevoie sa le explicati cat mai mult, cat mai calm si sa le oferiti toate asigurarile de care acestia au nevoie.
9. Fii atent la la prezentari si manifestari atipice ale unei boli serioase – septicemia, la fel ca si leucemia, se poate manifesta diferit si atipic, motiv pentru care este nevoie de investigatii mult mai amanuntite si complexe.
10. Optimizeaza strategiile de comunicare – vorbirea si dezvoltarea limbajului se afla in spatele intelegerii si, de cele mai multe ori, copiii cu sindromul Down inteleg mult mai mult decat pot exprima. Ei sunt deseori elevi vizuali de-a dreptul extraordinari, dar au o memorie de tip auditiv ce nu este de durata si prezinta si dificultati si pierderi fluctuante de auz, asa ca folositi semne, gesturi si imagini. Vorbiti lent, clar si mentineti contactul vizual. Avand in vederea intarzierea in procesarea senzoariala, permiteti-i copilului sa proceseze senzorial in ritmul sau, acordandu-i timpul necesar si nu-i cereti repede raspunsul.
A, si nu va panicati! Pur si simplu, nu uitati de cromozomul suplimentar!
Si, mai ales, nu uitati: #diferit_nu_inseamna_izolat , iar #special e ceea ce ne face sa fim #frumosi
Cu drag,
echipa Edu Care