“Fă în așa fel încât să fii blând cu tinerii, plin de compasiune cu cei în vârstă, simpatizant cu cei care fac eforturi și tolerant față de cei slabi și cei care greșesc. La un moment dat în viață, vei fi unul din toate acestea.” (George Washington Carver)
Într-un material recent, vă întrebam dacă integrarea copiilor cu nevoi speciale în învățământul de masă are beneficii și vi le prezentam pe cele pe care le-am descoperit eu în urma experienței lucrului meu cu acești copii. Însă, așa cum spuneam, nu doar pentru ei există avantaje, ci, de asemenea, și pentru colegii lor, elevi fără nevoi speciale, care beneficiază de pe urma relaționării și chiar prieteniei lor cu acești copii cu nevoi diferite.
Iată mai jos câteva dintre cele mai importante beneficii:
1. Aplicarea sporită a strategiilor benefice tuturor elevilor
Profesorul dintr-o clasă incluzivă trebuie să utilizeze strategii care să ajute copiii care progresează, în mod academic, la rate și niveluri diferite. Abordarea globală va fi benefică pentru toți elevii, indiferent că au sau nu nevoi speciale.
2. Creșterea sentimentului de stimă de sine
Elevii fără nevoi speciale pot experimenta sentimente de stimă de sine atunci când sunt rugați să-i ajute sau să-i învețe pe colegii lor mai puțin favorizați. Într-un studiu pe această temă, s-au asociat o fată cu un băiat cu autism. Fata nu fusese niciodată respectată de către colegii ei de clasă, pentru că era rezervată și liniștită. Legătura cu băiatul a ajutat-o să se simtă mai bine în privința ei înseși, a capacității de a înțelege literatura și asta i-a permis să își ajute și coechipierul.
3. Empatie față de limitările și nevoile celorlalți
Atunci când elevii fără nevoi speciale își văd în mod constant și regulat colegii cu nevoi speciale, se creează premisa unui potențial mai mare de a dezvolta sensibilitate și empatie pentru limitările lor. Ei nu numai că vor ști de ce aceștia învață într-un ritm mai lent, dar vor și înțelege și accepta pe deplin. Elevii din clasa în care a făcut parte băiatul cu autism au fost inițial mai degrabă îngrijorați când l-au văzut pierzându-și cumpătul pentru probleme banale. Explicarea de către profesor a nevoilor sale și a modului în care pot relaționa cu el a contribuit enorm la integrarea acestuia.
4. Pregătirea pentru integrarea într-o societate incluzivă
Elevii fără nevoi speciale vor ajunge să accepte că cei cu aceste nevoi își pot aduce contribuția la societate. Așa, ei vor construi un raport mai bun cu ceilalți, indiferent de caracteristicile lor și le vor înțelege mai bine dificultățile atunci când vor intra pe piața forței de muncă.
Indiferent că sunteți părinți, rude, prieteni sau îndrumători ai copiilor cu dizabilități sau a copiilor fără nevoi speciale, voi ce alte beneficii considerați că apar în urma integrării copiilor cu dizabilități în școlile de masă?